Logo Logo

Stupio na snagu Europski akt o slobodi medija: Novo doba za regulaciju medija u Europi

Stupanjem na snagu Europskog akta o slobodi medija (EMFA), 8. kolovoza 2025., označena je  prekretnica u regulaciji medija, jer je  riječ  o prijelomnoj uredbi koja jača slobodu, neovisnost i pluralizam medija diljem Europske unije, poručuje Europski odbor za medijske usluge u svom priopćenju.

Uz izuzetak mjera vezanih uz pravo korisnika da prilagode svoju medijsku ponudu – čija je implementacija planirana za 2027. – sve ključne odredbe EMFA-e sada su stupile na snagu. EMFA je zakonski akt usmjeren na obranu demokratskih vrijednosti poticanjem održivosti i vidljivosti pouzdanih, urednički oblikovanih medija i vijesti. Dolazi u vrijeme pojave rastuće polarizacije i dezinformacija, uključujući kampanje orkestrirane izvan Europske Unije koje potkopavaju europske demokracije i temeljne vrijednosti te odgovara na izazove i prijetnje medijskim kućama i novinarima, koji se suočavaju sa sve većim političkim, pravnim i ekonomskim pritiscima, naglašava europska skupina regulatora.

EMFA ima za cilj suzbiti te trendove konkretnim i provedivim mjerama te osnivanjem Europskog odbora za medijske usluge, novog europskog neovisnog savjetodavnog tijela koje okuplja nacionalna regulatorna tijela radi koordinacije njihovog djelovanja, razmjene najboljih praksi za dosljednu i učinkovitu primjenu EMFA-e i Direktive o audiovizualnim medijskim uslugama te savjetovanja Europske komisije o pitanjima regulacije medija.

Službeno osnovan 10. veljače 2025., Europski odbor za medijske usluge sada je spreman u potpunosti preuzeti svoje nove odgovornosti u okviru EMFA-e u sljedećim ključnim područjima:

  • Kako bi se riješio problem rastuće koncentracije vlasništva nad medijima u Europi, EMFA uvodi zajednički okvir za procjenu koncentracija medijskog tržišta s gledišta utjecaja na uredničku neovisnost i pluralizam medija. Europski odbor za medijske usluge može izdati mišljenje u slučaju kada je vjerojatno da će koncentracija medijskog tržišta utjecati na unutarnje tržište, nakon konzultacija s nadležnim nacionalnim regulatornim tijelom. Također, u nedostatku procjene ili konzultacija s nacionalnim tijelom, Europski odbor za medijske usluge može izdati mišljenje o spomenutom slučaju na vlastitu inicijativu ili na zahtjev Europske komisije.
  • U slučaju kada država članica EU-a usvoji regulatornu ili administrativnu mjeru koja bi mogla utjecati na medijski pluralizam i/ili uredničku neovisnost te značajno utjecati na djelovanje pružatelja medijskih usluga na unutarnjem tržištu, Europski odbor za medijske usluge ima pravo izraditi mišljenje o spomenutoj mjeri na vlastitu inicijativu ili na zahtjev Europske komisije. Osim toga, pružatelji medijskih usluga na koje se te mjere pojedinačno i izravno odnose mogu zatražiti mišljenje Europskog odbora za medijske usluge.
  • Kako bi se spriječilo infiltriranje trećih zemalja u Europski medijski krajolik u propagandne svrhe, Europski odbor za medijske usluge nadležan je za koordinaciju relevantnih mjera nacionalnih regulatornih tijela u vezi sa širenjem ili pristupom medijskim uslugama koje potječu izvan Unije, a koje predstavljaju ozbiljan i značajan rizik za javnu sigurnost. Europski odbor za medijske usluge usvojit će skup kriterija kako bi pomogao nacionalnim regulatornim tijelima da se s tim izazovima suoče na koherentan način.
  • Za vrlo velike online platforme (VLOP) – sukladno Zakonu o digitalnim uslugama (DSA) – kao što su Meta, X ili LinkedIn -, EMFA uvodi posebne zaštitne mjere za sadržaj koji objavljuju neovisni i urednički odgovorni pružatelji medijskih usluga. Ukoliko deklarirani pružatelj medijskih usluga smatra da je platforma nepravedno uklonila ili ograničila doseg njegovog sadržaja, oboje će se uključiti u smislen dijalog čiji se ishod može prijaviti Europskom odboru za medijske usluge, koji je ovlašten dati mišljenje o tome.
  • Osim Europskog odbora za medijske usluge, EMFA uključuje obveze za sljedeće dionike:
  • Države članice, kako bi zajamčile uredničku neovisnost medija koji djeluju na njihovom teritoriju, osigurale stabilno i odgovarajuće financiranje javnih medijskih servisa te provodile transparentne postupke za imenovanje i razrješenje svojih upravnih odbora.
  • Javna tijela dužna su dijeliti informacije o svojim troškovima za  oglašavanje. Javna sredstva za državno oglašavanje dodjeljivat će se u skladu s transparentnim, objektivnim, proporcionalnim i nediskriminirajućim kriterijima propisanim od strane država članica EU-a, a koje su dužne osigurati da se ukupni godišnji javni rashodi za državno oglašavanje raspoređuju po kriteriju pluralizma pružatelja medijskih usluga zastupljenih na tržištu.
  • Pružatelji medijskih usluga moraju učiniti javno dostupnima svoje vlasničke strukture i izvore financiranja, što će pomoći u identificiranju dominantnih igrača i ograničavanju prikrivenog utjecaja i vlasništva.
  • Pružatelji sustava za mjerenje publike dužni su osigurati da njihovi sustavi za mjerenje publike i metodologije koje koriste budu u skladu s načelima transparentnosti, nepristranosti, uključivosti, proporcionalnosti, nediskriminacije, usporedivosti i provjerljivosti.

Kako bi se EMFA učinkovito provela, države članice EU moraju osigurati da su njihovi nacionalni pravni okviri usklađeni s odredbama Uredbe te da su nacionalna regulatorna tijela opremljena potrebnim ljudskim, tehničkim i financijskim resursima i ovlastima za ispunjavanje svojih dužnosti praćenja i koordinacije na nacionalnoj razini te u okviru Europskog odbora za medijske usluge.

„Uspješna provedba EMFA-e ovisit će o našoj kolektivnoj sposobnosti da njegova načela pretvorimo u učinkovitu regulatornu praksu. Intenzivno smo radili na postavljanju temelja za ovu tranziciju. Sada pozivamo države članice Europske unije  da se pridruže ovoj inicijativi osiguravajući da nacionalna regulatorna tijela raspolažu odgovarajućim resursima za ispunjavanje svojih novih odgovornosti“, poručio je Carlos Aguilar, predsjednik Europskog odbora za medijske usluge.