Analiza pokazala opravdanost postojanja Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija
Analiza društvenog utjecaja Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija za razdoblje od 2016. do 2019. godine pokazala je kako je postojanje ovoga Fonda više nego opravdano. Analizu je od listopada 2020. do ožujka 2021. godine provela Agencija za elektroničke medije analizirajući financijske pokazatelje, ali i rezultate istraživanja koje je Agencija provela među korisnicima Fonda. U online anketi sudjelovalo je 84,1 posto korisnika Fonda 2019. godine, od njih 183 sudjelovalo ih je 154.
Analizom svih osam raspisanih javnih natječaja Fonda u promatranom četverogodišnjem razdoblju (2016. – 2019.) zaključuje se kako je od ukupno podijeljenih 147.895.684,67 kuna, čak 51,47 posto dodijeljeno trima od 16 programsko-tematskih kategorija Fonda:
- javno informiranje (31,92 posto ili oko 47,2 milijuna kuna),
- kultura i baština (11,01 posto ili oko 16,2 milijuna kuna),
- djeca i mladi (8,54 posto ili više od 12,6 milijuna kuna).
Idućih pet kategorija: ravnopravnost spolova, odgoj i obrazovanje, nacionalne manjine, kulturne manifestacije i promocija zdravlja dobilo je 28,95 posto potpora ili više od 42,8 milijuna kuna. Ukratko, na prvih osam kategorija Fonda otpada 80,42 posto dodijeljenog novca. Preostalih osam kategorija: hrvatska narječja, razvoj umjetnosti, osobe s invaliditetom, zaštita okoliša, Domovinski rat, medijska pismenost i rodne i spolne teme – poticane su s 19,58 posto (nešto više od 28,9 milijuna kuna).
U analiziranom razdoblju, nakladnici su dobili:
- radijski – 69,5 milijuna kuna,
- televizijski – 65,5 milijuna kuna,
- elektroničke publikacije – oko 6,5 milijuna kuna,
- neprofitni AV proizvođači – oko 6,1 milijun kuna.
Prosječna godišnja potpora po vrsti nakladnika u razdoblju od 2016. do 2019. godine iznosila je:
- 132.817,43 kuna po radijskom nakladniku,
- 819.924,48 kuna po televizijskom nakladniku,
- 72.392,87 kuna po elektroničkoj publikaciji i
- 117.235,06 kuna po neprofitnom AV proizvođaču.
Konačno, vrlo su zanimljivi podaci koji su dobiveni anketom među nakladnicima te analizom potpora Fonda za 2019. godinu promatranih kao postotak udjela prihoda nakladnika u 2019. godini.
U anketi su se nakladnici izjasnili kako potpora Fonda značajno utječe na njihovo poslovanje: radijski nakladnici – 54,29 posto, televizijski nakladnici – 70 posto, elektroničke publikacije 70,59 posto, neprofitni AV nakladnici – 69,23 posto
Analizirajući i uspoređujući potpore Fonda kao postotak prihoda nakladnika u 2019. godini, zaključuje se kako fondovska sredstva kod 46,6 posto radijskih nakladnika čine između 10 i 19 posto prihoda, a za 35 posto nakladnika od 20 do 40 pa i više posto. Stoga je činjenica kako su radijski nakladnici posebno ovisni o fondovskoj potpori za proizvodnju nekomercijalnih programskih sadržaja.
I kod 45 posto televizijskih nakladnika, fondovska potpora čini i do 19 posto prihoda od djelatnosti. Kod daljnjih 45 posto je to između 20 i 39 posto prihoda, pa se zaključuje kako su televizijski nakladnici ovisniji o fondovskoj potpori za proizvodnju nekomercijalnih programskih sadržaja u odnosu na radijske.
Ukupno, više od 86 posto nakladnika su odgovorili kako su vrlo ili uglavnom zadovoljni Fondom, njih 9,74 posto nisu niti zadovoljni niti nezadovoljni, a 3,9 posto da su uglavnom nezadovoljni Fondom. Nitko nije odgovorio da je vrlo nezadovoljan Fondom.
Dobivenim sredstvima fondovske potpore uglavnom je zadovoljno53,25 posto svih nakladnika, vrlo smo zadovoljni izjasnilo se njih 16,88 posto, a vrlo smo nezadovoljni 3,9 posto. Uglavnom, zadovoljnih je 9,09 posto, a niti su zadovoljni niti nezadovoljni njih 16,88 posto.
Više od 59 posto nakladnika kazalo je kako potpora Fonda značajno utječe na njihovo poslovanje, a 31,17 posto da dosta utječe na poslovanje. Da niti utječe niti ne utječe kazalo je 1,3 posto nakladnika, a isti postotak se izjasnio kako potpora nimalo ne utječe na njihovo poslovanje. 7,14 posto ispitanika kazalo je kako potpora Fonda malo utječe na njihovo poslovanje.
Cjelokupna analiza bit će uskoro objavljena na web stranici Agencije za elektroničke medije.